آموزش دوخت یقه هفت خانم عمرانی
برای تبدیل الگوی اولیه به یقه ۷ از گوشه گردن ۲ سانتیمتر داخل شده از گودی گردن ۱۴ سانتیمتر پائین آمده اریب به هم وصل می‌کنیم. اگر مقدار بازی یقه از گودی گردن ۱۲ سانتیمتر بیشتر باشد، در وسط خط هفت یک ساسون با طول ۶ یا ۷ و عرض ۲ سانتیمتر در الگو می‌گیریم طوری که خط بالا که به طرف سرشانه است روی خط پائین ساسون بخوابد در این صورت سرشانه کمی به جلو آمده با خط صاف این شکستگی را آرایش می‌دهیم. ۵ تا ۷ سانتیمتر برای سجاف وارد شانه شده موازی با خط یقه ۱۰ سانتیمتر از انتهای یقه ۷ پائین آمده به هم وصل می‌کنیم تمام نقاط نقطه‌چین را روی کاغذ رولت کرده وسط جلو را روی دولای بسته انداخته دور تا دور یک سانتیمتر زاپاس گذاشته سجاف را کامل برش زده. توجه به (نکته ۱۳)
برای یقه هفت جلو باز ۲ سانتیمتر به وسط جلو برای جادگمه لباس اضافه کرده خط یقه را ادامه دادخ تا به صورت اریب ۲ سانتیمتر جادگمه را قطع کند. اگر بخواهیم یقه هفت ما کمی هلال باشد شکستگی که به وسیله ساسون یقه به وجود آمد با خط هلال آرایش می‌دهیم.


مقدار پارچه مورد نیاز: یک قد بلوز + یک قد آستین با عرض ۱۵۰ می‌باشد برای سایز زیر ۴۲/ برای سایز بالای ۴۲ دو قد بلوز با عرض ۱۵۰ نیاز داریم. این مقدار پارچه برای کیله بلوزها می‌باشد.
آموزش دوخت یقه قایقی (گرد کشیده)
از الگوی پایه (اولیه) استفاده کرده در این مدل بازی یقه از طرفین بیشتر است.
از گودی یقه ۲ سانتیمتر پائین رفته و از گوشه گردن ۷ سانتیمتر وارد شانه شده و به صورت هلال کشیده به هم وصل می‌کنیم. باید توجه داشت که این مدل یقه در موقع پوشیدن حتماً مقدار باقیماندۀ شانه درست در انتهای شانه قرار بگیرد و به طرف گردن نیاید در غیر این صورت یقه ما خوش فرم نمی‌ایستد. از یقه پشت گوشه گردن ۲ سانت پائین آمده و از گوشه گردن ۵/۷ سانتیمتر داخل شانه شده تا یقه پشت از یقه جلو بزرگتر باشد و بقه جلو را بکشد و نیم سانتیمتر از شانه طرف حلقه به شانه پشت اضافه می‌کنیم.

این یقه برای لباس‌های جذب تن با پارچه کشی مناسب‌تر است. قسمت هاشور از الگو جدا و دور انداخته می‌شود. (توجه به نکته ۱۳)
مقدار پارچه مورد نیاز: رجوع شود به درس یقه هفت

اموزش خیاطی خانم عمرانی سیمای خانواده , فیلم آموزش خیاطی خانم عمرانی در سیمای خانواده , , کتاب خیاطی سیما عمرانی

متد گرلاوین , آموزش خیاطی آقای راوندی